Saturday, July 9, 2011

Daurah Kuang

Assalamualaikum

Pada 20 hb May 2011, aku dan rakan-rakan sekali lagi mengadakan jaulah. Destinasi kami pada kali ialah di Kuang, Selangor. Perjalanan bermula di kolej kediaman kami pada pukul 5.00 petang. Aku dan Hanif Atan menaiki kereta bersama Safwan Husna manakala sahabat-sahabat yang lain pergi dengan kereta api KTM. Kereta Savy milik Safwan laju melunjur di atas belakang Lebuhraya Persekutuan dan Lebuhraya Guthrie. Kami sampai di kawasan yang agak dalam sehinggakan pada permulaannya kami terlepas simpang ke tempat tersebut. Tapi, alhamdulillah, kami sampai juga di sana lebih kurang dalam pukul 6.15 petang.


Kemudian, ketiga-tiga orang kami mengangkut beg-beg sahabat-sahabat yang lain ke dalam rumah. Rumah bangle putih yang sangat besar dan agak mewah itu menjadi tempat daurah kami buat kali ini. Bukan yang dikejar kemewahan itu, tapi ilmu yang akan diperolehi yang amat kami dambaikan. Dengan persekitaran yang indah dan sejuk mata memandang, rumah ini diharapkan dapat memberi keselesaan kepada para penghuninya untuk menimba ilmu. Jadi tiada alasan lagi jika seseorang mengadu tentang ketidakselesaan di sana.

Apabila magrib menyusul tiba dan azan berkumandang, kami bersiap sedia untuk solat magrib secara berjemaah.

“Sesungguhnya solat berjemaah itu lebih baik dari solat berseorangan sebanyak 27 darjat”
Sunyi rasanya solat kami tanpa sahabat-sahabat kami yang lain. Ramai yang masih belum sampai kerana mereka datang dengan KTM. Aku masih ingat pada masa itu yang ada hanyalah aku, Abang Adam, Aufa, Norain, Muzammil dan beberapa orang lagi akhi yang aku kurang pasti. Selepas solat, kami membaca ma’surat dan kemudian Abang Adam menyampaikan beberapa amanat kepada kami sebagai ‘assignment’ sepanjang daurah kali ini. Antara tugasan yang perlu kami capai sebelum tamat daurah kali ini ialah menghafal surah al-Muzammil (ayat 1-19).

Sejurus kemudian, sahabat-sahabat yang lain tiba di banglo tersebut. Semua duduk sebentar untuk merehatkan kaki dan tangan yang masih letih mengharungi perjalanan di dalam tren yang sesak dengan manusia sejagat. Azan ‘isyak berkumandang sebentar kemudian. Kami solat ‘isyak bersama-sama. Sesudah solat, kami makan bersama-sama dengan berdulangkan nasi dan lauk pauk yang dibeli di kedai berdekatan.

Pengisian kami bermula pada malam itu lebih kurang pukul 10.30 malam. Tajuk yang disampaikan ialah “Pengertian Fikrah”. Ia disampaikan oleh seorang murabbi yang bernama Satria. Apa itu fikrah? Mengapa kita kena ada fikrah? Fikrah apa yang kita nak? Itulah antara persoalan yang timbul di dalam benak pemikiranku. Sesi yang berlangsung lebih kurang dua lebih itu memberi impak yang sangat besar terhadap diriku. Barulah aku faham apa yang dimakssudkan dengan fikrah itu. Sebenarnya fikrah ialah cara pemikiran. Manusia mempunyai banyak fikrah seperti fikrah jahiliyyah, hendosnism, dan berbagai-bagai lagi tapi apakah fikrah yang kita perlukan sekarang ni? Jadi persoalan itu terjawab daripada pengisian pada malam itu. Fikrah yang perlu kita miliki ialah fikrah Islam di mana segala tindak tanduk kita semuanya berlandaskan Islam. Bak kata sahabatku Faris Imadi, fikrah ini ialah suatu pemikiran yang timbul pada satu masa dimana kita dapat bertindak dengan spontan. Jadi begitulah yang kita hendak dalam diri setiap muslim seperti kita. Kita mampu bertindak dengan cara Islam secara spontan dan itulah yang menunjukkan seseorang itu sudah mempunyai fikrah Islam yang tulen. Seprti kita dapat lihat sekarang, ramai di antara kita sudah terpesong dengan fikrah-fikrah lain selain Islam kerana mereka tidak memahi atau keliru dengan kehidupan Islam sendiri. Pemikiran barat telah bejaya menempatkan virus-virusnya di dalam jiwa sanubari orang Islam dan ia telah menyebabkan manusia bertindak mengikut hawa nafsu semata-mata.

Dalam sejarah Islam, seorang tokoh yang sangat terkenal iaitu Khalid Al-Walid. Beliau merupakan seorang panglima gagah berani dan sangat hebat. Selepas keislamannya, tentera perang akan sentiasa memenangi peperangan melawan orang bukan Islam. Tapi pada suatu hari, dalam satu peperangan seorang sahabat telah mengarahkan Khalid Al-Walid untuk menukarkan tempat dari sebagai ketua panglima perang kepada panglima perang biasa. Subhanallah, Allah SWT Maha Mengetahui kerana jika dibiarkan Khalid Al-Walid menjadi ketua panglima perang lagi pada masa tersebut, mungkin Islam akan dikalahkan kerana pada setiap peperangan yang diketuai oleh beliau, tentera Islam pasti akan mendapat kemenangan, jadi tentera-tentera Islam akan berada selesa dengan ‘mindset’ begitu. Jadi sudah ditakdirkan Allah SWT pada peperangan kali ini beliau tidak mengetuai tentera Islam. Jika kita dipanggil menukar jawatan, apa yang akan kita rasa? “Isk, apa ni? Aku ketua, apa pasai nak turunkan aku ni?” pasti kita akan berasa pelik dan marah dengan orang tersebut kan? Tapi apa yang berlaku kepada Khalid Al-Walid, beliau tidak berasa apa-apa pun. Akhirnya peperangan dimenangi oleh tentera Islam lagi. Selepas peperangan ada orang sahabat bertanya kepada beliau, mengapa beliau tidak kekal sebagai ketua panglima perang pada masa itu? Beliau berkata, “ Aku tidak takut kepada Umar tapi aku takut kepada Tuhan Umar.” Beliau tahu, perintah dari Umar Al-Khattab itu adalah perintah dari Allah SWT. Begitu seseorang yang mempunyai fikrah Islam. Beliau dapat berfikir begitu disangat yang genting, di tengah medan perang. Begitulah seperti yang aku katakana tadi, fikrah Islam di mana kita mampu bertindak dengan cara Islam secara spontan dan itulah yang menunjukkan seseorang itu memiliki fikrah Islam yang sebenar.

Pengisian oleh Akhi Sartia itu tamat lebih kurang pukul 12.30 tengah malam. Semua kelihatan sayu dan mengantuk. Mungkin letih sangat, maklumlah baru sampai malam itu dan terus diisi dengan pengisian. Kami perlu tidur awal kerana besoknya kami digalakkan berqiamullail tapi secara sendirian saja.


Pada pagi besoknya, kami bangun dan beriadah bersama-sama. Kami bermain beberapa permainan dan selepas itu kami dibenarkan mandi-manda di dalam ‘swimming pool’ yang disediakan di situ. Kami mandi dengan sepuas-puasnya. Kemudian, kami ‘menyorok’ dengan roti gardenia dengan sardine dan kaya. Pengisian kami bermula dalam pukul 9.30 pagi. Pengisian kali ini bertemakan USUL 20. Timbul lagi persoalan di benak hati ini. “Apa itu usul 20? Siapa yang buat usul 20 ini? Kenapa 20 usul saja?” pelbagai persoalan muncul. Sesi pada pagi ini hanya muqaddimah usul 20 sahaja dan ia disampaikan oleh Abang Hafizi.

Keesokan harinya, kami mandi di ‘swimming pool’ itu lagi. Semasa mandi, kami bemain polo air. Gembiranya ketika itu, bermain dan bergurau bersama sahabat-sahabat sefikrah. Selesai mandi kami bersarapan dan bersedia untuk pengisian seterusnya. Pengisian kali ini bukan berkaitan USUL 20 tetapi pengisian lain yang akan disampaikan oleh Akhi Amir Shahir. Pengisian kali ini bertajuk ‘Tarbiyyah Dzatiyyah” iaitu pendidikan diri sendiri. Seseorang yang sudah menjadi murabbi dan berada di atas sekali dalam maratib amal perlu menjalani tarbiyyah dzatiyyah ini supaya dia dapat mentarbiayahkan dirinya disamping dia mentarbiyyahkan diri orang lain. Pengisian berakhir lebih kurang pukul 1.00 tengah hari dan kami bersiap-siap untuk solat zohor. Selepas solat, Abang Adam mengambil alih pengisian. Kami merancang strategi-strategi dan apa yang perlu dibuat sepulangnya kami ke kolej kami nanti. Kami dibahagian kepada tiga kumpulan. Kumpulan pertama akan menguruskan pelajar-pelajar ‘Middle East Program (MEP)’ dan ‘short course’ yang lain, kumpulan kedua akan menguruskan pelajar-pelajar junior ADFP dan ‘long courses’ yang lain dan kumpulan ketiga akan menguruskan pelajar-pelajar se’batch’. Ini merupakan latihan pertama kami sebagai da’e. Selain itu dakwah fardiyah kami juga perlu dilaksanakan. Selepas itu, kami makan tengah hari dan bersiap-siap untuk pulang. Kami pulang dengan kereta api dan tiba di Shah Alam lebih kurang pukul 6.00 petang. Alhamdulillah, daurah kami kali in berjalan dengan lancer dan jayanya.

No comments: