Thursday, May 27, 2010

Buntu-buntu..... Apa yang harusku lakukan??

Assalamualaikum...

Bertemu kembali kita pada hari yang indah dan permai ini. Ni saja ja nak luahkan perasaan yang ada. Sapa nak baca, baca la. Yang tak nak pun takpa.Alkisah........

Kini aku agak buntu la nak pilih yang mana. Samada JPA or YPM. Aku berjaya melepasi ujian pertamaku iaitu berjaya merebut tempat dalam JPA. Bukan senang nak dapat tau. Ramai Rakan-rakanku terkandas di sini saja. Tapi apapun bagiku rezeki tu ada di mana-mana yang penting adalah usaha masing-masing. Aku pun belum psati boleh melakar kejayaan walaupun ditawarkan dan melanjutkan pelajaran ke luar negara. Dan mungkin aku masih boleh berjaya jika belajar di dalam negara. Yang paling penting adalah usaha. Jadi yang mana satu nak pilih ni??

Alhamdulillah la aku dikurniakan rezeki yang sangat barakah ini. Bukan satu tapi dua sekaligus. Dengan dua interview yang dilalui, alhamdulillah dua2 dapat. Murahnya rezeki untukku. Alhamdulillah tak terhingga. Mungkin ini rezeki yang diberikan oleh-Nya untuk menguji hamba-hamba-Nya seperti aku. InsyaAllah, aku tidak akan mensia-siakan rezeki ini dan harapan semua orang terutamanya ibubapa,sahabat handai, negara, agama dan bangsa.

Kini aku sering melakukan istikharah namun belum mendapat petunjuk dan hasilnya lagi. Aku akan tetap melakukannya sehingga sampai tarikh akhirnya. Tapi kini hatiku masih melekat dengan JPA. InsyaAllah, jika tiada apa-apa petunjuk atau petanda, aku memilih JPA la.InsyaAllah pasni jumpa lagi.

TAJAAN PERTAMA
Tajaan: Yayasan Pelajaran Mara (YPM)
Bidang: Kejuruteraan Mekanikal
Program Persediaan: Diploma Kejuruteraan Jepun
Negara: Jepun
Institut Persediaan: Universiti Industri Selangor (UNISEL)

TAJAAN KEDUA
Tajaan: JPA
Bidang: Engineering
Program Persediaan: American Credict Transfer Programme (ACTP)
Negara: United State America (USA)
Institut Persediaan: International Education Centre (INTEC)

Bukan calang2 tempat yang bakal aku pergi jika bersetuju untuk melanjutkan pelajaran ni. Bukan itu sahaja ujian yang perlu aku lalui namun ada lagi iaitu ujian dari ibubapa. Mak dan ayanhku sudah berpesan sebelum aku mengambil SPM lagi supaya tidak berniat melanjutkan pelajaran ke luar negara jika ditawarkan. Namun begitu, aku hanya mendiamkan diri, diam bukan tanda setuju tetapi tanda menerima nasihat itu seadanya. Mereka risaukan keadaan aku nanti. Betapa sayangnya ibu bapa kepada kita. Mereka takut aku terjebak dengan budaya2 barat dan melupakan mereka. Lebih2 lagi, solat. Aku selalu diingatkan dengan perkara tersebut malah kemana-mana aku nak pergi pun. Kini aku harus memilihnya...Aku masih buntu..........

No comments: