Monday, May 21, 2012

Temuduga Visa Inche Mushi

Assalamulaikum wrbt...


Pada pagi ini, Inche Mushi dapat bangun lebih awal dari biasa iaitu sebelum azan Subuh berkumandang selepas 'alarm' telefon bimbitnyer berdering. Inche Mushi lantas bangun dan pulang ke biliknyer (malam itu, Inche Mushi tidur di bilik rakannya kerana dikhuatiri tidak terbangun pada keesokan harinya). Selepas mandi dan mengenakan pakaian format ala-ala 'manager'(insyaAllah, doa-doakan) di sebuah syarikat sendirian berhad miliknya, Inche Mushi meneruskan langkahnyer ke surau kediamannyer yang tidak berapa dekat iaitu lebih kurang 30000 sentimeter dari bilik bujangnyer.

Usai solat, perjalanan yang dijangka bermula selepas subuh hanya dimulakan tepat pukul 6.30 pagi. Inche Mushi bersama empat orang rakannyer yang lain turut bersama-sama untuk misi yang sangat besar kali ini. Sebelum melebarkan perjalanan ke stesen LRT Jalan Universiti, mereka mengisi minyak 'superbikes' masing-masing termasuklah motor 'jaguh' Inche Mushi sekali. Seterusnya perjalanan diteruskan dengan tenang sekali walaupun ada sedikit salah faham tentang pemilihan jalan yang terpantas dan terselamat.

Mereka berjaya sampai dengan bergayanya di Stesen LRT itu lebih kurang pukul 7.40 pagi. LRT diambil terus ke Ampang Park untuk mengharungi salah satu ujian yang tergetir buat 'students' yang bakal menyambung pelajaran ke United States of America (USA). Mereka perlu melalui beberapa 'procedure' untuk mendapatkan visa sebelum ke sana. Misi besar Inche Mushi dan rakan-rakannyer tadi ialah 'Interview Visa'. Mereka sampai di Ampang Park lebih kurang pukul 8.00 pagi dan mula mencari-cari bangunan kedutaan Amerika. Kaki melangkah seolah-olah mengetahui hala tujuan walaupun pada dasarnya tidaklah begitu pasti.


Alhamdulillah akhirnya sampai di depan kedutaan selepas penat bertanya kepada 'security guard' di sepanjang jalan. Mereka beratur untuk mendapatkan giliran masing-masing kerana sudah ramai manusia-manusia yang sudah sampai di sana. Inche Mushi tidaklah begitu risau sangat memandangkan temujanji yang dibuat pada pukul 9.20 pagi, dan jika dipanggil awal ia merupakan satu 'advantage' buatnyer. Akhirnya, tibalah giliran Inche Mushi untuk pendaftaran. Borang temujanji dan IC/ lesen memandu diperlukan dan dia diberikan kad(ID) pelawat sebelum beratur untuk masuk.

Kawalan sangat ketat di luar kawasan kedutaan itu. Laptop, camera dan Ipad dilarang sama sekali dibawa masuk. Apabila dipanggil masuk, segala barang-barang yang dibawa termasuk dompet di'scan' terlebih dahulu dan apabila semuanya selesai barulah Inche Mushi dibenarkan masuk ke dalam bangunan kedutaan. Masuk je dalam bangunan, kena ambil nombor giliran dan menunggu di bilik menunggu yang disediakan sehingga nombor anda dipanggil. Lama jugak menunggu kerana bilangan pemohon visa sangat ramai. Akhirnya tibalah masa nombor Inche Mushi dipanggil dan dia terus berjalan dengan begrgaya dan machonyer ke kaunter yang disebut. Antara dokumen yang diminta ialah, 'interview appointment letter', i-20, gambar visa, resit bayaran standard charter, pasport dan 'visa confirmation page'.


Selesai bendalah tu, Inche Mushi diminta tunggu lagi untuk proses seterusnya. Kali kedua dipanggil, cap jari diambil. 'Firstly', kena letak empat jari (telunjuk,hantu, manis & kelingking) sebelah kiri di atas tempat 'scanner', '2ndly' empat jari kanan then ibu jari kiri dan kanan secara berasingan. Usai proses itu, Inche Mushi kena tunggu untuk proses yang terakhir dan proses inilah yang paling dicuaki semua orang. Lama jugak menunggu giliran dipanggil dan akhirnya nombor giliran Inche Mushi dipanggil. Bermula dengan basmalah, Inche Mushi melangkah dengan penuh yakin memasuki bilik kaunter yang memanggil.

Antara soalan yang ditanya kepada Inche Mushi ialah kenapa memilih kos tersebut, apakah pekerjaan yang sesuai dengan kos itu di Malaysia, mengapa memilih universiti tersebut, ayah kerja apa, dan selalunya ada beberapa lagi soalan-soalan yang akan ditanya berdasarkan jawapan anda. Tips daripada Inche Mushi, banyak bersabar dan berdoa, jawab dengan yakin dan jangan gagap-gagap ('interviewer' tu usha muka kita masa kita jawab soalan dia), kena banyak senyum dan yang paling penting kena yakinkan dia yang kita akan balik ke Malaysia selepas habis belajar. Dan alhamdulillah, dia berkata visa Inche Mushi tiada masalah dan akan dihantar ke rumah pada hari khamis minggu yang sama. Satu lagi benda best yang diberitahu olehnya, "If you wanna travel in US, don't forget to bring along your i-20" samnil memberikan i-20 kepada Inche Mushi. Fuh, alhamdulillah lepas lagi satu ujian.

Inche Mushi dan kawan-kawannyer pun pulang ke kolej mereka. Petang itu ada kelas agama tetapi Inche Mushi terlelap di atas katil bujangnyer lalu ter'missed' kelas petang itu. Semoga apa yang dikongsikan oleh Inche Mushi kali ini dapat memberi sedikit sebanyak motivasi dan tips untuk menghadapi temuduga visa nanti, insyaAllah. Terus senyum dan kekal cool Inche Mushi.

3 comments:

Azery said...

fuhh.. thanks sharing. :)

Inche Mushi said...

heheheh... smga berjaya...

muizrahman said...

boleh plak bawak kamera