Tuesday, May 3, 2011

Day 2: Bermulalah...

Pada malam harinya, program yang ditunggu-tunggu disajikan jua. Pertama sekali, kami ditanyakan satu soalan iaitu siapa ‘KITA’? Pelajar Muslim atau Muslim yang belajar? Apa yang hadir diminda kami sumenyer sama. Akhi Adam menjalankan ‘survey’. Hampir kesemua sahabat-sahabatku memilih ‘Pelajar Muslim’ tapi aku memilih sebaliknya. Jadi yang manakah yang betul ni?

Persoalan itu dijawab oleh Akhi Adam sendiri. Cuba kita bahagikan ayat itu kepada dua bahagian. Ayat pertama, pelajar sebagai subjek manakala Muslim sebagai prediketnya. Dan ayat kedua pula, Muslim sebagai subjek manakala yang belajar sebagai prediket. Ada perbezaan ke bagi kedua-duanya? Adakah anda semua perasan apa perbezaannya? Mungkin kita menganggapnya sama sahaja tapi mungkin kerana kita hanya memandangnya dengan sebelah mata sahaja. Mari kita lihat dengan “mata hati”.

Siapa ‘KITA’? Lihat ayat pertama. Subjeknya ialah “pelajar” dan prediketnye ialah Muslim. Adakah KITA pelajar? Ya, memang KITA pelajar, of course. Tapi adakah KITA akan selamanya akan bergelar pelajar? Adakah tugas kita belajar buat selama-lamanya? TIDAK kan? Kita semakin dewasa dan kita akan bertukar daripada pelajar kepada PEKERJA, JURUTERA, DOKTOR, ASKAR, POLIS dan sebagainya. Ini bermakna tugas KITA pun akan berbeza. Jadi adakah ayat pertama ini iaitu “Pelajar Muslim” ini tepat mengenai diri KITA? Sama-samalah KITA fikirkan.

Beralih kepada ayat kedua. Subjeknya ‘Muslim’ dan predikaetnya ialah ‘yang belajar’. Adakah ayat ini betul menggambarkan siapa KITA? Mari kita kaji. Jika kita MUSLIM, apa yang kita buat? Kita mestilah menjadi hamba Allah S.W.T dan beribadat kepada-Nya. Adakah MUSLIM boleh diubah-ubah macam perkataan 'pelajar' tadi? Cuba kita tukar MUSLIM kepada KAFIR, ia terus merubah segala-galanya. Terang lagi bersuluh, ia menunjukkan tidak berubah dan tidak boleh diubah. Cuma prediketnya sahaja boleh diubah-ubah. ‘yang belajar’ ditukar dengan ‘yang bekerja’. Ia menghasilkan ‘Muslim yang bekerja’. Jadi yang manakah tepat menunjukkan siapa KITA? Jika KITA ‘Pelajar Muslim’ ia tidak kekal kerana kita akan sentisa berubah-ubah TAPI jika KITA ‘Muslim yang belajar’ ia menunjukkan siapa KITA yang sebenarnya.

InsyaAllah bersambung...

4 comments:

-.rashid.- said...

marubk 'alaik
bila mau kasi update....

Inche Mushi said...

ALHMDLLH. NI JA YG MMPU. insyaallh, ada masa ana updatekan.. hehe

juliette si puteri ais said...

nice blog..=)
hye classmate again..hehe

Inche Mushi said...

haha.. besa2 aja.. selamat berjuang ke USA my ex-classmate...